10 kroków do zwiększenia liczby pacjentów w Twojej klinice
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie zabiegami pielęgnacyjnymi, odmładzającymi oraz poprawiającymi wygląd, na rynku pojawia się coraz więcej gabinetów medycyny estetycznej. Co zrobić, aby wyróżnić się spośród innych, a w rezultacie zdobyć nowych klientów dla swojego gabinetu medycyny estetycznej? Zaufaj specjalistom!
Dobry lekarz, to zadowolony klient. Jednym z ważniejszych czynników warunkujących powodzenie praktyki lekarskiej jest właśnie opinia pacjentów. Zadowolony klient dzieli się swoimi pozytywnymi doświadczeniami zazwyczaj z kilkoma osobami, niezadowolony zaś postawi sobie za punkt honoru, aby dowiedziały się o tym rzesze ludzi. Wybierając odpowiednią dla siebie klinikę, pacjenci korzystają z zasobów Internetu, prasy i telewizji, słuchają rad znajomych. Dlatego też, świadomość wagi ich opinii i wykorzystywanie odpowiednich narzędzi marketingowych pomoże w znacznym stopniu kształtować markę kliniki, a co za tym idzie – zdobywać nowych pacjentów.
1. MYŚL JAK PRZEDSIĘBIORCA
Powiedzmy sobie szczerze, prowadzenie gabinetu medycyny estetycznej to po prostu biznes. Jeśli chcesz, aby twój biznes nie był jednym z wielu lecz stał się marką – rozpoznawalną, cenioną i pożądaną – musisz zacząć od podstaw. Krótka, zapadająca w pamięć nazwa to jedna z trzech podstawowych cech utożsamiających markę. Logo oraz identyfikacja kolorystyczna to dwie pozostałe. Warto przemyśleć co chcemy za ich pośrednictwem przekazać. Jako właściciel kliniki lub gabinetu medycyny estetycznej z pewnością jesteś profesjonalistą w swoim fachu, twoje usługi są wysokie jakościowo, a twój zespół posiada najlepsze kwalifikacje. Oprócz tego cechą poszukiwaną przez pacjentów jest opiekuńczość, dyskrecja i wyrozumiałość. I właśnie taki przekaz powinna nieść twoja marka.
2. STRONA INTERNETOWA
Kiedyś przed podjęciem ważnych decyzji ludzie pytali o opinię rodzinę i przyjaciół. Dzisiaj wszystko sprawdzają w Internecie. Ponad połowa Polaków (dokładnie 55%) przed dokonaniem zakupu, czy to w sklepie stacjonarnym czy tez internetowym, sprawdza informacje na temat produktu w Internecie. Zabiegi, które wykonujesz w swojej klinice są pewnego rodzaju produktami, dlatego te wyniki dotyczą również twoich usług.
Strona internetowa to wirtualna wizytówka. Powinna być intuicyjna, czysta, przejrzysta i konkretna. Ludzie wchodzą na stronę, aby zaczerpnąć konkretnych informacji. Ważne jest więc, aby była ona jasno podzielona na sekcje: informacje o klinice, specjalistach i zabiegach, dokładny cennik oraz kontakt – to najważniejsze części składowe. Można pokusić się również o dodatkowe zakładki np. najczęściej zadawane pytania, które będą ukłonem w stronę potencjalnych klientów. A także opinie pacjentów o wykonanych zabiegach, które budują wiarygodność i zaufanie. Pamiętaj także o mobilnej wersji strony. Badania pokazują, że od 60% do 80% obecnego ruchu na stronie w zależności od branży pochodzi właśnie z urządzeń przenośnych (smartfon, tablet).
3. ZESPÓŁ SPECJALISTÓW
Istotnym elementem budowania marki w środowisku medycyny estetycznej jest renoma i profesjonalizm lekarzy, kosmetologów i całego personelu, którzy w niej pracuje. W końcu to oni mają ostateczny kontakt z pacjentem. Warto więc, aby takie osoby były przedstawione nie tylko na stronie internetowej, ale by były również aktywne w świecie zawodowym i naukowym. Wszelkie publikacje czy wzmianki ukazujące się w mediach wzmocnią tylko autorytet zespołu. Oczywiście nie należy też robić ze specjalistów gwiazd. Trzeba znaleźć w tym wszystkim tzw. złoty środek.
4. OPINIE KLIENTÓW – REKOMENDACJE ONLINE
Dobra klinika czy gabinet medycyny estetycznej może pochwalić się nieposzlakowaną opinią. Przede wszystkim to pacjenci są „budowniczymi” opinii, która później dociera do szerszego grona i zachęca lub niekiedy zniechęca kolejnych potencjalnych klientów. Potrzeba nie lada wysiłku, aby samemu zadbać o opinię na temat swojego gabinetu. Ale i na to jest sposób! Pojedyncza osoba przekaże informacje o klinice kolejnej i tak dalej, ale kiedy ten sam model rekomendacji przeniesiemy do sieci… może okazać się, ze dzięki jednemu wpisowi na Facebooku informacja o Twojej klinice dotrze do 300 osób na raz!
5. SOCIAL MEDIA
W poprzednim punkcie poruszyliśmy już kwestię Facebooka i jego potęgi. Warto jednak zauważyć, że świat Social Mediów nie kończy się na wynalazku Zuckerberga. Instagram, YouTube czy Linkedin to kolejne miejsca, które działają jak wirtualna wizytówka, ale można je wykorzystać także do pozyskiwania potencjalnych klientów. Oczywiście każdy z tych kanałów wymaga innej, dostosowanej do niego komunikacji. Transmisja na żywo z zabiegu na Facebooku? Porady lekarzy i kosmetologów w formie wideo na YouTubie? A może zdjęcia metamorfozy pacjentów na Instagramie? Zasięg takich materiałów przekracza jakiekolwiek płatne reklamy, a jedyne co poświęcasz to swój czas. Wszystko zależy od tego ile z siebie i swojej kliniki chcesz dać swoim pacjentom.
6. VIDEO
Wspomnieliśmy już o YouTubie, a teraz chcemy poruszyć szerzej temat materiałów wideo. Mając na uwadze obecne trendy, wideo jest jednym z najbardziej popularnych ostatnio form przekazu. Ważne, aby pamiętać, że im mniej profesjonalne będzie nagranie, tym lepiej. Oczywiście mowa tu o nagraniach np. z opinią pacjentów. Taka forma dzielenia się opinią na temat zabiegów przeprowadzonych w klinice jest podobna do przekazywania informacji w cztery oczy. Czasami warto też pokusić się o przygotowanie profesjonalnego filmu, w którym przedstawimy największe zalety kliniki i jej ofertę zabiegową. Tego rodzaju nagranie można wykorzystywać w reklamach na Facebooku, płatnych publikacjach na portalach lub np. prezentować pacjentom oczekującym na zabieg.
7. WYSZUKIWARKI INTERNETOWE
Poza elementami marketingowymi, które możesz wprowadzić do swoich działań promocyjnych samemu, warto również zainwestować w płatną reklamę w sieci. Doskonale wiesz, że konkurencja na rynku jest ogromna (inaczej nie czytałbyś/łabyś tego poradnika). Dlatego też musisz w jakiś sposób zwiększyć szanse na to, aby osoba która nie słyszała o twojej klinice poprzez polecenia znajomych lub w Social Mediach, mogła znaleźć informacje „przypadkowo”. Aby osiągnąć ten efekt wystarczy ustawić kampanię reklamową Google Adwords. Nawet niewielki budżet na początek zapewni ci więcej przekierowań do twojej witryny.
8. POPULARNOŚĆ NA RYNKU LOKALNYM
Wszechobecnie dostępny Internet, gdzie potencjalni klienci mogą znaleźć informacje o twojej klinice to oczywiście ogromny plus. Warto jednak przemyśleć całą strategię pod kontem lokalizacji. Owszem z pewnością znajdą się osoby, które przejadą pół Polski, aby poddać się zabiegom w renomowanej placówce. Zwykle jednak ogromny wpływ na decyzję o zabiegu ma bliska lokalizacja kliniki. Na szczęście internetowe narzędzia dają nam możliwość targetowania geograficznego, co oznacza, ze reklamy, a także treści udostępnianie przez ciebie w sieci dotrą do osób z najbliższej okolicy. Warto jednak wspomóc działania wirtualne realnymi. Zorganizować dzień otwarty, opowiedzieć o zabiegach, udzielać porad, zadbać o informacje w lokalnych mediach: prasie, radiu i telewizji. Potencjalni klienci kliniki z pewnością docenią każde niestandardowe działanie.
9. NAGRADZANIE STAŁYCH KLIENTÓW
Budowanie wizerunku kliniki nie ma na celu wyłącznie pozyskiwania nowych klientów. Liczy się także dbałość o pacjentów, którzy skorzystali już z oferowanych przez ciebie usług. Dlatego warto przygotować dla nich programy lojalnościowe, karty stałego klienta czy specjalnie dedykowane rabaty. Takie działania z pewnością przypadną im do gustu, a dzięki temu sprawią, że klient wróci na kolejny zabieg lub przekona kogoś ze swojego otoczenia, że to właśnie twoja klinika jest warta odwiedzenia. Pamiętaj, że w psychologii istnieje coś takiego jak zasada wzajemności. Jeśli ty dajesz coś od siebie, osoba obdarowana czuje się w obowiązku odpłacić się w jakiś sposób. I tę zależność warto wykorzystać.
10. ZAUFAJ PROFESJONALISTOM
Pozornie to tylko 10, a w zasadzie 9 kroków do zwiększenia atrakcyjności swojej kliniki i pozyskania nowych pacjentów. Tylko, który lekarz czy kosmetolog ma na to czas? Powiedzmy sobie szczerze, lekarz, który ma swoje obowiązki zawodowe, a do tego udziela się jeszcze naukowo, często nie jest w stanie wygospodarować nawet tych kliku godzin tygodniowo na działania marketingowe. I tutaj z pomocą przychodzą specjaliści. Powierzenie im budowania pozytywnego wizerunku i zaufania wobec marki prędzej zaowocuje oczekiwanymi efektami niż działanie w pojedynkę.
Kontakt:
Ewa Świgoń:
ewa.swigon@com-and-media.pl
📞 602 708 084